SkyraLogg inn

Funnel

Funnel har stort fokus på målinger. De ville også få tall på det kvaliteten på innholdet de produserer og hvor bra det treffes målgruppenes behov

Hvem er Funnel?

Funnel er et svensk teknologiselskap som tilbyr en markedsføringsplattform for analytikere og markedsførere. Vi hjelper over 2000 betalende kunder å samle inn, analysere og rapportere markedsføringsdata fra over 500 datakilder i en felles plattform.

Hva er målet med å ta i bruk Skyra?

Siden vi ønsker en nettside som virkelig dekker brukernes viktigste behov, trenger vi et verktøy som hjelper oss å måle kvaliteten på innholdet for å kvalitetssikre dette over tid.

Hva var utfordringen før dere kontaktet Skyra?

Funnel vokser fort og utvider stadig vekk tjenestetilbudet. Resultatet er et enormt behov for hjelpeartikler, guider, landingssider og alt som bidrar til selvbetjening. Vi har flere målgrupper som har hver sine behov for informasjon. Akkurat nå er vi på et skjæringspunkt hvor vi må gå gjennom alt innhold for å sjekke om strukturen og informasjonen faktisk møter behovet til alle målgrupper.

Hvem Funnel sine målgrupper?

Vi har to hovedmålgrupper som er Agencies og Brands. Brands betyr alle virksomheter som ikke er et Agency. I tillegg har vi definerte målgrupper basert på roller som for eksempel markedfører, CMO, ledere og analytikere.

Vi vill mäta hur bra vårt innehåll fungerar för de olika målgrupperna, om vi når fram eller om något behöver ändras.

Erik Werner

Digital Growth

Utöver siffror att rapportera behöver vi konkreta återkopplingar som hjälper oss att förbättra eller skapa nytt innehåll.

Erik Werner

Digital Growth

Hvilke verktøy har dere for brukerinnsikt?

De tre viktigste verktøyene fremover er Full Story, et eventbasert innsiktsverktøy for webstatistikk som gir god kartlegging av brukereiser, men også heatmaps og recordings. Lyssna, som er en ‘full range tool box for user research’ som hjelper oss å jobbe effektivt med brukertesting. Skyra sin rolle blir å etablere rapportering basert på tilbakemeldinger, med et spesielt fokus på brukernes toppoppgaver.

Hva ønsker dere å rapportere med Skyra?

Vårt hovedproblem er mer tydelighet om hvorfor brukerne besøker nettsiden vår, og om de faktisk fikk løst oppgavene sine. Måling av dette vil gi et kunnskapsgrunnlag for å avklare om det er et behov for større endringer med nettsiden og eventuelt hvilket endringer. Vi trenger å rapporter på målgrupper og drille i innsikt basert på dette.

Hvordan ble dere kjent med Toppoppgaver som metodikk?

Jeg (Erik) har erfaring med måling av Toppoppgaver fra tidligere i karrieren. Blant annet når jeg jobbet i Norge for selskapet som Telia, Ice, Dnb, RiksTV. Jeg var involvert i arbeid med nye nettsider og Toppoppgaver gjorde det enkelt å forstå brukernes faktiske behov og måle hvor bra nettsiden møtte disse.

Hvordan jobbet du med innsikt tidligere?

Hos Funnel har jeg tidligere brukt Hotjar for tilbakemeldinger, som fungerte til en viss grad, men var dårlig egnet til å analysere toppoppgaver og rapportere per målgruppe. Det gikk greit å sette opp riktig spørsmål i undersøkelsen, men helt umulig å rapportere slik vi trengte. Vi fikk se svar per spørsmål som ble stilt, men det tok alt for mye tid å bearbeide dataen for å rapportere slik vi ønsket.

Kan du gi et eksempel på hvordan dere ønsker å rapportere?

Vi ønsker å måle hvor bra innholdet vårt fungerer for de ulike målgruppene, om vi treffer eller om noe må endres. Da trenger vi et verktøy som kan konkretisere brukeroppgavene hver målgruppe ønsker å utføre og om de fikk det til. I tillegg til tall å rapportere trenger vi konkrete tilbakemeldinger som hjelper oss å forbedre eller lage nytt innhold.

Hva er målet deres med Skyra?

Kort oppsummert, en nettside som bedre dekker brukernes viktigste behov og måling som hjelper oss å kvalitetssikre dette over tid.