SkyraLogg inn

Fagforbundet

Uten klare tall blir det vanskeligere å argumentere med alle som har en mening om nettsiden. Mange ansatte mener at nettsiden må bli "bedre". Men Skyra gav klare tall på at medlemmene får løst oppgaven sin.

Nettredaktør Ellisiv Solskinnsbakk forklarer hvordan Skyra har hjulpet dem med innholdsstrategi.

Ærlige tilbakemeldinger fra brukerne

Fagforbundet bruker Skyra for å få jobbe med nettsidens innhold. Det handler om å få klarhet i hvor bra nettsiden treffer det medlemmene etterspør. "Hva dekker vi, og hva dekker vi ikke?", forklarer Ellisiv.

"Verktøyet er rett på, det er direkte, det er ikke noe via-via."

Ellisiv sier at Skyra gir dem "ærlige tilbakemeldinger fra brukerne." Dette gir forbundet innsikt i hvor godt nettstedet fungerer, og om de jobber med riktig innhold - eller om brukerne etterspør noe annet. De ble overrasket over at resultatene var såpass gode, men har også funnet ting å bli flinkere på. “Pensjon, for eksempel, er et etterspurt tema som er utfordrende å forklare på en enkel måte - det skal vi nå jobbe mer med," sier Ellisiv. "Vi ser også at folk leter etter informasjon om forsikring på feil sted, så der har vi en jobb å gjøre."

Klare tall gjør det lettere å argumentere

Uten klare tall blir det vanskeligere å argumentere med alle som har en mening om nettsiden "Vi er jo flere hundre ansatte," sier Ellisiv. Mange ansatte mener at nettsiden må bli "bedre". Men Skyra gav klare tall på at medlemmene får løst oppgavene sine i stor grad. Tallene viser faktisk at medlemmer lykkes i større grad enn ansatte og det er jo medlemmenes behov som skal prioriteres.

På store og informasjonstunge nettsteder er kampen om forsideplassen og prioritering av innhold en konstant utfordring. Med klare tall på hva folk faktisk søker etter blir det enklere å prioritere riktig. Skyra hjelper dermed Fagforbundet med å holde det åpne nettstedet brukerorientert.

Skyra skaper et strategisk fokus

Videre hjelper tallene og visualiseringene i Skyra dem å holde strategisk fokus:

"Mange tenker at vi må ha en app til ditten og en app til datten, men ofte er det så enkelt at folk googler for å finne svaret," sier Ellisiv. Tall som kan vise resten av organisasjonen hva brukerne etterspør på nettsiden, bidrar til å holde en god kurs i kommunikasjonsarbeidet: "Mange initiativer pågår, men vi må huske grunnmuren i informasjonsarbeidet, som er nettstedet."

Med Skyra får de trygge indikasjoner på at arbeidet de gjør i organisasjonen og avdelingen fører frem:

"Nå vet vi at vi lykkes med toppoppgavene våre," sier Ellisiv.

Resultatene i Skyra viser at Fagforbundet gjør mye riktig og i hovedsak lykkes med "grunnmuren" i informasjonsarbeidet sitt. De bruker Skyra til å måle toppoppgaver på nettsiden - en smart og effektiv måte å måle brukeropplevelse. Målingen viser for eksempel at på fagforbundet.no får det store flertallet løst sine oppgaver når det gjelder lønn og arbeidsvilkår - som er helt sentralt på dette omfattende nettstedet.