SkyraLogg inn

Brukertesting

Rekrutter ekte brukere fra nettsiden din og bygg ditt eget panel. Med Skyra kan besøkende enkelt melde seg på gjennom et skjema med samtykke, så du kan ta kontakt for å sette opp testen.

Brukertesting på målgruppen din - gjort enkelt!

Brukertesting handler om å teste hvordan folk bruker og forstår en tjeneste. Målet er å avklare om tjenesten fungerer som tiltenkt og lære hva som kan bli bedre.

En typisk feil er å teste på personer som ikke representerer målgruppen. Eksempler på dette er egne ansatte som allerede kjenner tjenesten godt eller venner og familie som ikke har samme behov som de faktiske brukerne. Det er viktigere å teste på de rette personene enn å teste på mange personer.

De rette personene å teste på er de tjenesten er bygget for.

Hvordan kommer du i kontakt med dem? Rekruttering fra din egen nettside er svaret!

Rekruttering til brukertest

Skyra er en selvbetjent plattform som gjør rekruttering til brukertesting enkelt. Med automatisk rekruttering fra nettsiden bygges din kontaktliste av seg selv. Du får enkel tilgang til personer som er midt i målgruppen og har sagt ja til å inviteres til en brukertest. Rekrutteringen kan plasseres som et selvstendig spørsmål eller hektes på i andre brukerundersøkelser og toppoppgavemåling.

Slik fungerer det

For å rekruttere personer til brukertester, legger du inn et spørsmål med invitasjon og samtykke på din egen nettside. De som vil delta kan melde seg på, med samtykke og registrere seg med navn, e-post og telefonnummer. De legges i kontaktlisten din og blir en del av ditt panel. Når du skal brukerteste velger du fra kontaktlisten hvem du vil invitere og administrerer dette selv.

Kontaktliste

De som melder seg på havner i din kontaktliste. Dermed har du alltid din målgruppe lett tilgjengelige når noe skal testes. Selv om du bygger et stort panel er det enkelt å finne frem til de aller mest aktuelle for din test. Bruk filter for å å velge basert på målgruppe og svar som ble gitt på kvalifiseringsspørsmål. Kategorisering med tags hjelper deg å holde oversikt. I tillegg blir du varslet om å slette kontakter som har ligget for lenge.

Kutt kostnader

Hvor mye koster det å rekruttere til brukertest? Skyra sine kunder betaler ingenting ekstra for å rekruttere egne brukere. Det er inkludert som en del av vår verktøykasse for brukerinnsikt. Altså, virksomheter som brukertester mye kan kutte store kostnader ved å bruke Skyra sin løsning.

Med Skyra blir det enkelt å:

  • Invitere til brukertest fra din egen nettside
  • Inkludere kvalifiseringsspørsmål
  • Målrette rekrutteringen med custom-id
  • Begrense hvor mange som skal se invitasjonen
  • Slette kontakter som har ligget der for lenge

Veldig fornøyd så langt. Vi har fått inn hele 155 eposter i rekrutteringspanelet så det er helt fantastisk

Amund Bjørnstad

Digital Designer, Servicegrossistene

Vi har fått inn mange på lista som har meldt interesse for å være med på brukertester via Skyra – det er tipp topp!

Ingvild Øverby

Seniorrådgiver, Patentstyret

Automatisk rekruttering til brukertesting og intervju

Rekruttering til brukertest

Skyra er en selvbetjent plattform som gjør rekruttering til brukertest enkelt. Du plasserer en invitasjon på din egen nettside og styrer hvordan den skal se ut og hvor den vises. Invitasjonen kan enten være selvstendig eller integreres som et spørsmål i en eksisterende undersøkelse eller tilbakemeldingsskjema. Dette gir fleksibilitet til å rekruttere deltakere på den måten som passer best.

Kom i gang

Kontaktliste

De som melder seg på til brukertesting legges i kontaktlisten. Bruk filter for å finne og invitere de som passer best til din test. Kategorisering med tags hjelper deg å holde oversikt. I tillegg får du varsel når det er på tide å slette kontakter.

Book Demo
Bygg ditt eget internpanel for brukertesting

Tips for smart brukertesting

Mange syntes det er vanskelig å vite hvordan man bør brukerteste. Her gir vi noen tips for å lykkes med smart brukertesting - med tre "retter". Test de rette tingene, på de rette brukerne med de rette spørsmålene.

1. Test de rette tingene

Det er fort gjort å teste det som enklest lar seg teste, og ikke det som bør testes. For å vite hva som bør testes, må ekte behov og utfordringer kartlegges først. Ved å studere tilbakemeldinger fra brukerundersøkelser og lignende innsiktskilder kan du oppdage unknown-unkowns.

Eksempel: Hvordan oppdage unknown-unkowns?

Vi bruker et forsikringsselskap som eksempel. Prosessen for å melde inn skade ser enkel ut, men noen kunder klarer ikke å laste opp vedlegg. De ansatte vet det ikke, fordi det fungerer fint når de prøver selv. Det er viktig med et system for å oppdage ukjente problemer. Eksempler på dette er Skyra sin løsning for toppoppgaver, brukerundersøkelser og "fant du det du lette etter".

2. Snakk med de rette brukerne

Viktigere enn antall testpersoner er hvem du tester på. Her er noen eksempler som konkretiserer hyper-relevante testpersoner.

Innenfor målgruppen

De som aktivt leter etter din løsning

Eksempel: En boligkjøper som ønsker å søke boliglån.

De som er førstegangsbrukere og kan dele sitt førsteinntrykk

Eksempel: En potensiell student som vurderer et universitet.

De som skal motta den teksten dere ønsker å brukerteste

Eksempel: En gründer som leter etter informasjon om tilskuddsordning.

De tjenesten er bygget for

Eksempel: Seniorer som tester en løsning for å beregne pensjonsutbetaling.

De som allerede har en forventing til tjenesten

Eksempel: En forsikringskunde som forventer god oppfølging etter å ha sendt inn en skademelding.

De som nylig har brukt tjenesten

Eksempel: En person som nylig har sendt inn selvangivelsen og som inviteres til å teste en ny funksjon.

Utenfor målgruppen

De som ikke har behov for tjenesten i det hele tatt

Eksempel: En person uten bil som tester en nettside for bilforsikringer.

De tjenesten eller budskapet ikke er laget for

Eksempel: En student som tester en nettside for uttak av pensjon.

Ekspertbrukere av tjenesten

Eksempel: Kollegaer som har vært med å bygge tjenesten.

Brukere med feil teknisk nivå

Eksempel: En person med feil kompetanse som tester et avansert system for rapportering og statistikk.

3. Still de rette spørsmålene

Å stille de rette spørsmålene er viktig. De må være klare, konkrete og rettet mot faktiske brukeroppgaver. Gi en konkret oppgave å løse i brukertesten og spør i etterkant hvordan de syntes det gikk.

Bruk scenario

En god måte å formulere oppgavene på er ved å bruke et scenario. Det gjør du ved å si følgende "Se for deg at du skal..."

Ikke gi ledende ord

Ikke si det samme ordet som står på knappen de må trykke på før å løse oppgaven.

Oppgave + refleksjon

Etter de har fullført oppgaven spør du hvordan de syntes det var å løse den. Gi deretter en ny oppgave.

Balanser spørsmålene

Ikke spør om det var vanskelig, men om det var "enkelt eller vanskelig".

Eksempel

La oss bruke et forsikringsselskap som eksempel. Du ønsker å forstå hvor enkelt det er å finne riktig forsikring.

Du kan si,

"se for deg at du skal ut å reise i 90 dager. Finn en forsikring som passer for dette".

Merk: Du sier ikke ordet "reiseforsikring" fordi det er et ledende ord som styrer dem mot riktig menyvalg. I tillegg har du nevnt "90 dager" for å se om testpersonen velger riktig reiseforsikring, ikke den som kun dekker reiser på 60 dager.

Etter oppgaven er fullført er det lurt å stille et refleksjonsspørsmål.

For eksempel, "var det noe som fikk deg til å tvile på hva du skulle gjøre videre eller gikk alt greit?".

Her er fem gode spørsmål for brukertesting

  1. Se for deg at du skal flytte til utlandet i et år. Finn en forsikring som passer for dette.
  2. Hvordan opplevde du prosessen med å finne riktig forsikring?
  3. Var det noe underveis som gjorde deg usikker på om du valgte riktig forsikring, eller gikk alt greit?
  4. Hvilke faktorer vurderte du da du skulle velge forsikringen, og var noe uklart for deg underveis?
  5. Var det noe spesifikt du lette etter, som du hadde forventet å finne raskere eller enklere?
Få en presentasjon av Skyra

Få en presentasjon av Skyra

Jon har hjulpet en rekke virksomheter å lykkes med brukertesting. Ta kontakt for gratis råd, en presentasjon av Skyra sin selvbetjente plattform og se hvor enkelt du kan komme i gang.

99624503

jon@skyra.no